Affiliate-netværk: Guide til valg af netværk inden for affiliate marketing

Uanset om du er publisher eller annoncør, går de fleste veje i affiliate marketing-verdenen igennem et affiliate-netværk. Det er platformen, der binder de to parter sammen og sikrer, at der er styr på alt fra afregning og tracking til kategorisering af publishers/indhold til vilkårene for de enkelte affiliate-programmer. 

Men hvilke muligheder har du egentlig, når det kommer til valg af netværk i Danmark og det store udland? Det kigger jeg nærmere på i denne artikel.

Jeg gennemgår de enkelte affiliate-netværk, herunder deres fordele og ulemper. Afslutningsvist vil jeg give dig nogle generelle anbefalinger ift., hvad du skal være opmærksom på, inden du træffer din beslutning. Men først vil jeg lige kort forklare, hvad der egentlig menes med et affiliate-netværk.

Indhold

Hvad er et affiliate-netværk?

Et affiliate-netværk er en betegnelse for en platform, der formidler kontakten og samarbejdet mellem publishers (også kaldet affiliate-partnere) og annoncører, og som har den primære opgave at samle og forbinde de modstående parter. Affiliate-netværket er også ansvarligt for at sikre, at samarbejdets grundlæggende forhold er på plads, herunder tracking, afregning mv. 

Hvad er et affiliate netværk?

Med andre ord er affiliate-netværket mellemmanden, der sikrer tillid og gennemsigtighed, men også en platform, der sparer både annoncører og publishers på at bruge tid på selv at opstøve hinanden, indgå aftaler og håndhæve disse. Det er en kæmpe fordel, idet begge parter på denne måde kan bruge kræfter på det, der skaber værdi – nemlig at generere leads til annoncøren. 

Et netværk, eller affiliate network som det hedder uden for landets grænser, er således løsningen for dig, der ikke har tid eller ressourcer til selv at optrevle samarbejdspartnere og sætter pris på, at du kun skal koncentrere dig om det, du er god til. 

Affiliate-netværkets forretningsmodel er baseret på, at de typisk tager en andel eller procentsats af det salg, publisheren skaber, og/eller et mindre fee fra annoncøren, som bruger platformen. Netværket har således også en interesse i at hjælpe både publisher og annoncør med at lykkes, idet de også får en lille bid af kagen for hver succes.

Affiliate-programmer og netværk i Danmark

Lad os komme til sagen – hvilke affiliate-netværk kan du bruge som både publisher og annoncør i Danmark, hvis du gerne vil arbejde med affiliate marketing? Det skal jeg fortælle dig. I dette afsnit har jeg samlet en oversigt med alle affiliate netværk i Danmark, hvor du kan blive tilknyttet som partner, samt en håndfuld fordele og ulemper ved de enkelte netværk og programmer.

affiliate netværk

Partner-ads

  • Kæmpe udvalg af affiliate-programmer med over 1.000 kampagner – til stede i Danmark, Norge og Sverige
  • Simpel og intuitiv platform med alt, hvad du skal bruge både som annoncør og publisher
  • Lille ulempe er, at udbetalingstiden er en smule lang for beløb under 30 dage.

Adtraction

  • Svensk affiliate-netværk med mange programmer i vores nabolande
  • Mange integrationsmuligheder og unikke værktøjer
  • Har ikke helt så mange programmer i Danmark som alternativerne.

Digital Advisor

  • Mange gode programmer i Danmark inden for abonnementsbranchen
  • Rigtig god, dansk support – gør meget af at have KAM’ere til både publisher og annoncørsiden
  • Ikke verdens mest brugervenlige dashboard. 

Salestring

  • Tilbyder adgang til et mindre udvalg, men har en del større annoncører med
  • Har deres primære fokus på danske annoncører
  • Udbetalingstiden kan være relativt lang.

Tradedoubler

  • Et affiliate-netværk med store brands og webshops i hele Skandinavien
  • Blandt de bedste dashboards og muligheder for tracking
  • Har tidligere haft problemer med udbetalingen og deraf et blakket ry i branchen. 

Adservice

  • Et af de største netværk baseret på omsætning og indtjening.
  • Mange programmer på tværs af landegrænser i både Europa og resten af verden med fokus på lån, magasiner, abonnementer.
  • Dashboardet har netop fået et markant løft, som giver rigtig flot indsigt i performance

Adrecord

  • Stærkt affiliate-netværk med mange programmer i Sverige
  • Brugervenligt dashboard og flere integrationer/tilpasningsmuligheder
  • Stadigvæk forholdsvis små i Danmark og ikke mulighed for dansk support.

Konklusion: Hvor skal du vælge at blive affiliate-partner?

Jeg håber, at ovenstående har givet dig et indtryk af de forskellige netværk og deres indhold ift. programmer og vilkår. Det er dog kun på et grundlæggende niveau, så du kan med fordel selv prøve de forskellige muligheder af, inden du vælger det sted, du opretter dig som affiliate-partner. 

Som konklusion har jeg nedenfor opridset en række forskellige situationer og givet mit bud på, hvilket affiliate-netværk jeg ville vælge med udgangspunkt i de behov, man har som enten publisher eller annoncør. 

Annoncør

Som annoncør skal du i dit valg af affiliate-netværk især lægge vægt på følgende forhold: 

  • Udvalget af programmer
  • Eksklusivaftaler med relevante publishers
  • Priser og betalingsvilkår
  • Skalerbarheden i netværket
  • Dashboard og support.

Hvis du har en mindre webshop og blot ønsker at arbejde med affiliate marketing som en form for ”no cure no pay”-markedsføring, vil jeg under alle omstændigheder anbefale Partner-ads. Her får du et billigt og stort udvalg af publishers og et netværk, der arbejder for dig. Supporten er nok markedets bedste, og dashboardet er meget nemt at navigere i.

Er vi i stedet oppe i en mellemstor forretning, der allerede arbejder intensivt med online marketing, vil jeg også fremhæve Digital Advisor og Tradetracker. Her får du adgang til nogle ret interessante publishers, som i flere tilfælde har tegnet ekslusivaftaler med de to netværk. Partner-ads kan dog også rigtig meget selv ift. shops i denne størrelsesorden. 

Arbejder du i et stort, internationalt setup, vil det typiske valg være Awin eller Adtracition, hvis primære marked er Skandinavien. Awin har samarbejder med rigtig mange lande og internationale publishers, så det er her, du sandsynligvis finder de affiliate-partnere, der skal løfte kanalen på den globale scene. 

Publisher

Som publisher skal du som udgangspunkt kigge på følgende parametre, når du skal træffe et valg om dit affiliate-netværk:

  • Udvalget af programmer, herunder EPC’er, brands, shops osv.
  • Ekslusivaftaler med annoncører
  • Udbetalingsvilkår
  • Skalerbarheden i netværket
  • Dashboard og support.

Der er således tale om stort set de samme ting som for annoncørsiden – dog selvfølgelig med omvendt fortegn. Hvis du er nystartet, vil jeg anbefale Partner-ads, og det samme er tilfældet, hvis du er forholdsvist veletableret, dog i kombination med fx Digital Advisor. Vil du op at lege med de helt store drenge, skal du før eller siden over i Awin.  

Anbefalinger til valg af affiliate-netværk

Nu har du fået en grundlæggende forståelse for de enkelte affiliate-netværk samt min anbefaling af, hvilke netværk der er gode i hvilke situationer. Men inden jeg sender dig af sted på netværksjagten, får du et par anbefalinger og gode råd med på vejen, så du ikke laver de samme dyre fejl, som mange før dig har gjort.

Der er nemlig en række ting, du skal være opmærksom på, og som kan spare dig for meget tid, penge og besvær, hvis du kan styre uden om dem. Det er i hvert fald noget, jeg godt kunne have brugt i sin tid. Du får dem helt gratis her – god fornøjelse. 

Put ikke alle æg i én kurv

Et af de vigtigste råd overhovedet, når det kommer til affiliate-netværk, er, at du aldrig bør putte dine æg i én kurv. Hvis du vælger at satse hele butikken på et enkelt netværk, står og falder din forretning (i hvert fald ift. affiliate marketing) med den pågældende platform. Og det kan være dyrt at bygge sin forretning op efter setup, der måske ikke er her i morgen. 

De fleste affiliate-netværk forsvinder selvfølgelig ikke bare fra den ene dag til den anden, men publishers og annoncører er ikke bundet i al evighed til ét sted. Og derfor kan de vælge før eller siden at skifte væk. Derudover kan både publishers, annoncører og netværk jo desværre gå konkurs eller lukke af andre årsager. Det er blot en almindelig forretningsrisiko.

Men derfor er det ikke dumt at tage sine forholdsregler og sikre, at du ikke må dreje nøglen om, hvis det skulle være tilfældet. Jeg anbefaler således, at du som minimum orienterer dig om mulighederne for at finde et alternativ til de samarbejdspartnere, du har valgt fra dit primære netværk. På denne måde kan du hurtigt skifte en publisher eller annoncør ud med en konkurrents indhold eller produkter, hvis dit primære netværk mister den, du havde valgt i første omgang.

Opsæt gerne en overvågning af dine affiliate-links, og sørg for løbende at holde øje med opdateringer fra dit affiliate-netværk, der typisk vil melde ud, hvis fx en annoncør helt eller delvist stopper et program. På denne måde har du ikke flere dage (eller uger), hvor du går glip af omsætning. 

Allier dig med andre publishers og annoncører på Marketers 

Vidensdeling er nøglen til at få succes inden for affiliate marketing. Og hvis du vil have fingeren på pulsen ift., hvad der rører sig inden for de forskellige netværk, så kan jeg anbefale forummet Marketers.dk – uanset om du er annoncør eller publisher. 

Marketers er et mødested for affiliate-folk og andre, der arbejder med digital markedsføring, og det er en genial måde at holde sig opdateret på alle de ting, du helst ikke vil gå glip af. Det kan være alt fra SEO til PPC, men i den grad også til relevante indspark og nyheder i relation til netværks-landskabet. 

Du skal være betalende medlem for at tilgå de enkelte emner og tråde, men jeg har i løbet af årene fået min viden og er blevet opmærksom på alt om en mulig konkurs i branchen til nye opdateringer og features på mit foretrukne netværk. Det er også oplagt for annoncører, der gerne vil samarbejde endnu tættere med deres publishers og bruge netværket mere aktivt, fx igennem særlige ordninger og tilbud. Marketers er på alle måder en af de bedste investeringer, jeg har lavet i min tid som affiliate-marketer. 

Stil krav til dit affiliate-netværk, men vær selv proaktiv 

Det sidste råd, jeg har valgt at tage med i denne omgang, er, at du sagtens kan tillade dig at sætte krav til dit affiliate-netværk, men at du i lige så høj grad også selv må bringe noget til bordet og proaktivt arbejde med de programmer, netværket tilbyder.

Hvis du er en lille fisk uden nogen nævneværdig omsætning, får du svært ved at sætte dig igennem og forlange bedre priser og vilkår, men langt de fleste netværk er mere end åbne ift. at sparre omkring kampagner, hjælpe med kommunikation til publishers og strikke setups sammen, der fordrer salg. Det samme gør sig gældende på publisher-siden, hvor netværket også hellere end gerne forsøger at hverve ønskede annoncører, holde dem til ilden og sikre, at der bliver afregnet korrekt og til tiden.

Det er dog vigtigt, at du ikke ser affiliate-netværket som en mirakelløsning, der skal gøre alt arbejdet for dig. De er der primært for at formidle dialogen, men det er publisher og annoncøren, der ultimativt har ansvaret for, at det bliver en god investering for alle parter. Hav derfor gerne forventninger, men stil mindst dobbelt så høje forventninger til dig selv. Så er vejen banet til succes. 

Har du fundet dit affiliate-netværk?

Jeg håber, at du kunne bruge ovenstående guide og har fundet dig et (og gerne flere) affiliate-netværk. Der er mange ting, du skal tage højde for, men i det store hele afhænger dit valg af din situation, og altså hvad der er vigtigt for dig i et netværk. Har du spørgsmål til et eller flere af netværkene eller mine erfaringer, er du mere end velkommen til at kommentere eller at sende mig en mail. 

Tilmeld dig desuden gerne mit nyhedsbrev, hvor jeg løbende giver besked, når der er nye indlæg her på siden. Jeg planlægger at lave en guide til de enkelte affiliate-netværk, hvor jeg kigger nærmere på programmer, dashboards mv. Hvis du gerne vil have det direkte i din indbakke før alle andre, så overvej at signe op til nyhedsbrevet. Bare rolig – ingen spam herfra. Kun affiliate og online marketing-relateret indhold.