Som annoncør arbejder du sikkert allerede med et væld af forskellige kanaler i din marketing – SEO, PPC, e-mail og content marketing og Facebook-annoncering er blot få eksempler på de mange muligheder, der findes i det digitale landskab. For slet ikke at nævne de mere traditionelle annonceformater som TV, print, radio mv. Fælles for dem alle er, at du ikke er garanteret noget afkast – og med det mener jeg kolde, kontante konverteringer.
Jovist, du gør din forretning synlig, brander dit koncept og får trafik på din hjemmeside eller webshop, men du kan ikke vide dig sikker på en 1:1-sammenhæng mellem dine udgifter til annoncering og salg.
Hvad, hvis jeg dog fortalte dig, at der findes en marketingkanal, hvor det er tilfældet?
Du har nok gættet, hvad jeg hentyder til, hvis du har læst overskriften på indlægget; nemlig affiliate marketing.
Rigtig mange annoncører har i de seneste år fået øjnene op for de imponerende resultater, det er muligt at skabe i samarbejde med de rette publishers, men markedet i Danmark er stadig forholdsvis småt på annoncørsiden sammenlignet med vores nabolande. Og det gør bare affiliate marketing endnu mere relevant, hvis du endnu ikke er kommet ud af starthullerne.
I denne guide får du præsenteret alle de fordele og muligheder, der findes i affiliate marketing for dig som annoncør. Jeg vil også komme omkring de ting, du skal være opmærksom på, inden du dedikerer hele dit annoncebudget til noget, der måske virker som Guds gave til enhver marketingafdeling. Leder du efter en guide til affiliate marketing for publishers, kan du følge linket her.
Er du på udkig efter en mere omfattende forklaring af konceptet og annoncemodellen, har jeg lavet en særskilt guide til affiliate marketing. Her kan du blive klogere på samtlige dele af marketingkanalen – jeg har dog kort beskrevet de væsentligste elementer for dig som annoncør nedenfor.
Indhold
Affiliate marketing for annoncører 101 – det skal du vide
Før vi hopper videre til de gode grunde til, at du som annoncør skal implementere affiliate marketing som en del af jeres digitale annoncemix, er det på sin plads kort at sammenfatte de grundlæggende ting, du skal forstå som annoncør.
Affiliate marketing baserer sig (typisk) på et samarbejde mellem tre parter om at nå en målgruppe, som du og den publisher, du bruger, deler. Man taler om et trekantssamarbejde mellem:
- Annoncør
- Publisher(s)
- Affiliate-netværk.
Hver part løser en opgave ift. at nå det endelige mål – nemlig at få kunder i din butik. Kort fortalt fungerer affiliate marketing således, at en publisher udarbejder indhold, hvorfra besøgende sendes videre til din platform og gerne skulle ende med at købe dine produkter eller ydelser. Affiliate-netværket fungerer som en mellemmand, der formidler kontakten mellem de to parter og sikrer korrekt afregning, tracking og evaluering.
Der er forskellige måder, hvorpå du som annoncør kan betale for den aktivitet, der skabes af de enkelte publishers. Og det er især denne mulighed, der gør affiliate marketing interessant at arbejde med for mange annoncører. Disse inkluderer:
- Betaling pr. klik
- Betaling pr. lead
- Betaling pr. salg (oftest en procentsats af det samlede salg)
- Betaling pr. visning
- Betaling pr. download
- Betaling pr. signup, fx til nyhedsbrev, brugerkonto, kundeklub eller lign.
Betalingsmodellen og -størrelsen afhænger af dit produkt/ydelse og ”værdien” af et salg. Vær dog opmærksom på, at du selvfølgelig er i konkurrence med andre annoncører, hvorfor du ikke kan dumpe prisen, du vil betale, hvis andre i branchen ligger væsentligt højere end dig. Og tro mig – det kan godt betale sig at investere i gode relationer til de rette publishers. Foruden ovenstående tager affiliate-netværket også et mindre fee eller en andel af det salg, der skabes.
Ja, du læste rigtigt – du kan med affiliate marketing vælge en afregningsmodel, hvor du kun betaler for skabt salg. Netop denne mulighed er det, der gør, at mange annoncører vælger at bruge publishers til at skabe indhold og tiltrække kunder.
Som annoncør kan du dog ikke bare læne dig tilbage og forvente, at salget kommer af sig selv. Du er nemlig i lige så høj grad en forudsætning for, at samarbejdet lykkes, og derfor kan du forvente, at der vil blive stillet følgende krav til dig som annoncør, hvis du vil have noget ud af affiliate marketing:
- Du skal stille materiale og andre ressourcer til rådighed – fx billeder, infografikker, indsigter i bedst sælgende produkter, videoer, medarbejdersupport eller lignende.
- Du skal sørge for, at din platform (hjemmeside, webshop osv.) løfter sin del af opgaven og indbyder til salg.
- Du skal gerne løbende køre kampagner, som de enkelte publisher kan udnytte til at stable indhold på benene.
- Du skal (inden for rimelighedens grænser) hjælpe publishers med at lykkes – deres succes er din succes.
- Du skal have styr på prissætning, afregningsmodeller, rettidig betaling mv.
Det kræver altså noget af dig som annoncør, hvis du vil have succes med affiliate marketing, men til gengæld kan du i så fald også se frem til de mange fordele, kanalen har sammenlignet med både traditionelle og andre digitale annonceformater.
Fordele ved affiliate marketing for dig som annoncør
Godt nok – men hvad er fordelene så helt konkret ved affiliate marketing for dig som annoncører foruden muligheden for at binde din omkostning op på en betingelse om salg? Der er mange. Rigtig mange.
Med begrænset spalteplads har jeg dog udvalgt de fem mest fremtrædende, som du skal tage med til den marketingansvarlige, bestyrelsesmødet eller en anden form for beslutningstager for at overbevise dem om at investere i marketingkanalen.
Spend = salg: Lav risiko og ingen sunk costs
En dårlig Facebook-annonce eller Google Ads-kampagne kan sagtens koste dig mange tusind kroner uden at generere et eneste salg. Det er som hovedregel ikke tilfældet, når vi snakker affiliate marketing.
Hvis du binder dine publishers og dit affiliate-netværk op på salg, betaler du ikke én krone, før du også får penge i kassen. I er altså tre parter til at dele risikoen, mens publisheren bærer alle udgifter til at udarbejde indhold, promovering på tværs af platforme mv.
Med andre ord er dit spend alt andet lig med dit salg. Stiger dine udgifter til dine publishers, er det altså som udgangspunkt en god ting, da det betyder mere salg den anden vej. Det betyder, at du som annoncør kan navigere uden om den latente risiko, der ellers er ved stort set alle andre kanaler; digitale som analoge – nemlig at du kan spendere en hulens masse penge uden at skabe nogen omsætning.
Worst case er dine publishers ikke i stand til at skabe noget omsætning. Det eneste, du har spildt, er din tid, som i øvrigt bør være minimal, og et eventuelt mindre opstartsfee til dit valgte affiliate-netværk. Resten af regningen slipper du for at betale. Der er dermed heller ingen sunk costs, som kan være tilfældet, hvis du fx kører tunge brandingkampagner eller betaler i dyre domme for et Facebook-setup.
Omfattende, gennemsigtig og automatisk tracking
Den næste store fordel, der adskiller affiliate marketing fra mange andre annonceringskanaler, er mulighederne for en omfattende, gennemsigtig og automatisk tracking, som gør det nemt at evaluere på kampagner, enkelte publishers, produktkategorier og affilate marketing i øvrigt som investering.
Langt de fleste affiliate-netværk har investeret tungt i at opbygge intuitive dashboards og afrapporteringsplatforme, der gør det nemt hurtigt at trække tal som trafik, CPA og selvfølgelig omsætning. Det giver dig eller beslutningstageren et datadrevet afsæt ift. at skalere op, ned eller at ændre fokus. Slut med mavefornemmelser og gætværk.
Arbejder du med affiliate marketing, kan du hurtigt gennemskue, hvad der sælger, hvem der sender mest relevant trafik, og hvilke kampagner der performede godt. På den måde kan du fintune dit affiliate-setup, så det kun er de rentable kampagner, du betaler for.
Vær selektiv, og vælg selv dine publishers, så du rammer målgruppen
Opskriften på succes med affiliate marketing er at vælge publishers, som har en målgruppe, der er identisk eller meget lig din egen. På denne måde sikrer du, at dine produkter eller ydelser vises i en kontekst og for et publikum, som kan have en latent interesse i det, du har at tilbyde.
Hos de enkelte affiliate-netværk har du mulighed for at opsætte kriterier for, hvem du vil samarbejde med, hvilket betyder, at du strategisk kan vælge og vrage, så det kun er publishers, der harmonerer med dem, du gerne vil ud til, og som ikke er for langt fra din virksomheds værdier og brand.
Denne kontrol er dit værktøj til at styre hvem, der ser dit indhold, og hvem du ønsker at betale for at sende kunder din vej. Du skal altså ikke frygte, at du lige pludselig ender med at sende mange tusind kroner til en blogger eller influencer, hvor du ikke kan stå inden for indholdet.
Binder dine øvrige marketingindsatser sammen
For annoncører, der allerede er i gang med, eller som planlægger at rulle tungt på andre marketingkanaler som fx SEO, er affiliate marketing også et fremragende supplement. Det kan nemlig være lige netop det, der binder din strategi sammen og sikrer en rød tråd, så du får maksimal værdi ud af dine annoncekroner.
Som et eksempel kan nævnes e-mail marketing. Arbejder du med affiliate marketing, er første prioritet selvfølgelig et salg, når besøgende bliver sendt til din hjemmeside eller webshop. Men hvad er det næstbedste? Et signup til dit nyhedsbrev, så du løbende kan påvirke dem med tilbud, rabatter og anden salgskommunikation og forhåbentligt skabe en loyal kunde og øge CLV.
Her viser affiliate marketing virkelig sin værdi – du betaler nemlig ikke noget for signuppet, kun af et eventuelt senere salg, som i så fald skal ske inden for en afgrænset tidsperiode.
Også når det kommer til SEO, er der synergieffekter at hente. Når dine publishers linker til din hjemmeside, styrker det dig i Googles øjne, hvilket skubber dig op i de organiske søgeresultater. Det samme gør sig gældende ift. brugersignalerne, der kommer af, at de besøgende interagerer med indholdet på siden. Der er altså al mulig grund til at se affiliate marketing og andre kanaler/platforme som et ”både og” frem for et ”enten eller”.
God måde at entrere på udenlandske markeder
Har du ambitioner om at erobre fremmede markeder på sigt eller inden for den nærmeste fremtid, kan affiliate marketing også være lige præcis det brohoved, der sikrer, at du ikke dræner din likviditet eller påtager dig enorme økonomiske forpligtelser – uden at du går kompromis med kvaliteten af din markedsføring.
Store markeder som Tyskland, Storbritannien og USA er alle væsentligt længere fremme, når snakken falder på affiliate marketing for såvel annoncører som publisher end lille Danmark. Og det kan du udnytte til din fordel. Brug de etablerede publishers og affiliate-netværk til at etablere dig i udlandet, uden at du løber en kæmpemæssig risiko. Det er en god måde at være til stede, uden at du skal ofre mange tusind kroner hver eneste måned på bureauer og spend.
Du har typisk også flere valgmuligheder i udlandet, når det kommer til affiliate-netværk, så her kan det godt betale sig at bruge lidt ekstra tid på at sammenligne de forskellige udbydere, så du får den bedste, billigste og mest skalerbare platform for vækst.
Ulemper ved affiliate marketing for dig som annoncør
Som tidligere nævnt, så er affiliate marketing desværre ikke en helt igennem perfekt løsning – hvis en sådan fandtes, ville alle jo hurtigt kaste sig over den. Derfor er der naturligt nogle ting, du skal være opmærksom på, og nogle overvejelser, du skal gøre dig, inden du bevæger dig ud i at implementere det som en integreret del af din markedsføringsstrategi.
Jeg har samlet de tre væsentligste ”ulemper” nedenfor. Jeg synes dog, at betegnelsen ulemper er en anelse misvisende, da der snarere er tale om forhold, du blot skal være opmærksom på og indforstået med, men ikke desto mindre er de beskrevet i nedenstående afsnit.
Du er ikke 100 % i kontrol og afhængig af andre
Den nok vigtigste overvejelse, du skal gøre med dig selv, er, om du kan leve med ikke at være 100 % i kontrol over din markedsføring. I og med at du ”outsourcer” indholdsproduktion og lignende til andre, mister du delvist muligheden for at påvirke og føre redaktionel kontrol med det, der skrives.
Tabet af denne tilsyns- og kontrolret er bare en del af affiliate marketing, og selvom du naturligvis kan forsøge at lave aftaler med dine publishers, er der ikke altid noget at gøre, ligesom at det jo står en publisher frit for at skifte til konkurrenten, hvis de ikke er tilfredse med de vilkår eller betingelser, du tilbyder.
Det er vigtigt, at du ser både publisher og netværk som medspillere – ikke nødvendigvis leverandører. Hvis du ikke bidrager og hjælper dem med at få succes, ender I alle med at tabe på samarbejdet. Omvendt er det vigtigt, at du også lader dine publishers gøre det, de er sat i verden for og ikke forsøger at styre dem for meget. De har et økonomisk incitament for at sende salg din vej, så hvis de mener, at noget skal gøres på en bestemt måde, er der forhåbentlig en mening med galskaben.
Konkurrencen med andre annoncører kan betyde stigende priser
Du er ikke den eneste annoncør, der arbejder med affiliate marketing – og sandsynligvis heller ikke den eneste inden for din niche. Selvom der er plads til mange flere annoncører, er det vigtigt at have in mente, at du altid er i konkurrence med andre om at få de bedste publishers til at promovere dine produkter/ydelser og din forretning.
Du kan derfor ikke opføre dig, som om du har monopol og kan diktere alt hele tiden – og selv hvis du kunne, er det ikke nødvendigvis noget, du skal ønske dig. Publishers er nemlig kun loyale, indtil at en bedre mulighed tilbyder sig. Konkurrencen fra andre annoncører kan altså ikke blot betyde højere priser, men også decideret at nogle publishers fravælger dig. Så gå proaktivt til samarbejdet og hjælp alt, du kan – på denne måde kan du slå naboen på andet end bare pris.
Kan være dyrt og ikke egnet til alle brancher (fx til B2B)
Den sidste betænkning, du bør have ved affiliate marketing, er, at ikke alle brancher er egnede til at arbejde med denne form for markedsføring. Det er svært at sige noget generelt om, hvornår dit produkt/ydelse ikke er noget, der kan sælges via publishers.
Som en tommelfingerregel vil nedenstående punkter være en indikation på, at affiliate marketing måske ikke er den rigtige marketingkanal for din virksomhed:
- Høj ticket size (pris på produkt eller ydelse)
- Lang kunde- og købsrejse
- Kompleks beslutningsproces
- B2B eller B2P (dog ikke altid tilfældet)
- Meget lille eller snæver målgruppe, der ikke søger vejledning og råd hos publishers.
Igen er det vigtigt at understrege, at man sagtens kan arbejde med affiliate marketing, selvom en eller flere af ovenstående punkter finder anvendelse på din markedssituation og produkt. Der er mange cases på virksomheder, der, på trods af svære kår, har udnyttet kanalen med stor succes. Tag det dog som pejlemærker.
Vil du i gang med affiliate marketing?
Jeg håber, at indlægget har klædt dig på ift. at kunne træffe en beslutning om, hvorvidt affiliate marketing er det rigtige for din forretning. Som tidligere beskrevet er der mange annoncører, som ikke har opdaget det uudnyttede potentiale, der ligger i marketingkanalen.
Det er en skam. Men også en mulighed for de forretninger, som er i gang eller er klar til at deltage i festen, mens det endnu er en VIP-forestilling.
Vil du gerne have en invitation til affiliate-festen og udnytte dine muligheder for at inkorporere affiliate marketing i jeres annoncestrategi? Du er velkommen til at kontakte mig eller at efterlade en kommentar, hvis du har spørgsmål – så giver jeg gerne mit besyv med ift. din case. Du kan også tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvis du vil have besked om, når der kommer nye indlæg om verdenen inden for affiliate marketing her på bloggen. Tak for din tid.